Sunday, December 2, 2018

PANDUAN ASAS

Entri-entri saya sebelum ini telah menerangkan serba sedikit secara umum cara-cara untuk menjadi home tutor yang bernaung di bawah satu pusat home tuisyen. 

Secara khususnya, saya senaraikan panduan asas yang diperlukan untuk menjadi home tutor. Home tutor boleh bergerak secara sambilan atau sepenuh masa, bergantung kepada pemilihan dan tanggungjawab persendirian.

Susunan fleksibiliti masa itu ada pada diri sendiri. Saya boleh mengatur jadual saya dan pelajar mengikut masa yang ditetapkan. Berikutan itulah saya memilih home tutor untuk menjana pendapatan dari rumah.

Berikut saya sasarkan panduan asas untuk menjadi home tutor.

1) Pendidikan

Saya merupakan graduan Sarjana Kejuruteraan Elektrik. Maka, saya gunakan kelebihan ini sebagai tambah nilai untuk saya mengajar pelajar dalam subjek Matematik dan English. Maklum bahawa kami banyak belajar dalam Fizik dan Matematik. Justeru saya aplikasikan pengetahuan dan ilmu yang ada untuk mengajar dalam dua subjek ini.

2) Pengalaman

Saya pernah berpengalaman mengajar pelajar Sekolah KAFA semasa tamat peperiksaan SPM. Maka saya menggunakan pengalaman ini sebagai batu loncatan dalam saya memahami dan mengawal situasi semasa PnP berlangsung. Pelajar paling kecil saya sekarang berumur 7 tahun. 

Pada umur seawal usia baru masuk ke alam sekolah rendah, fokus pelajar sangat berkurangan. Jadi, sebagai seorang home tutor merangkap seorang guru, saya kena bijak memainkan peranan dengan memanipulasi keadaan kanak-kanak yang suka bermain lebih daripada belajar.

3) Pengkhususan Pelajar

Sekalipun pelajar merupakan pelajar bermasalah, sebagai home tutor, kita bertanggungjawab membantu menyerlahkan potensi pelajar supaya dia bukan sahaja mampu menjawab soalan peperiksaan yang diberikan, sebaliknya dia mampu untuk membantu dirinya sendiri.

Kata-kata pujian bukan hanya membantu, bahkan menaikkan semangat mereka untuk lebih berarah tuju dalam menentukan masa depan mereka sendiri.

4) Kepakaran Subjek

Sebaiknya, kita mengajar subjek kepakaran kita sendiri. Ianya lebih memudahkan kita untuk fokus dalam membantu pelajar mencapai gred lebih baik dari sebelumnya. 

No comments:

Post a Comment