Friday, December 21, 2018

ULASAN E-BOOK STRATEGI ULUL ALBAB

E-book: Strategi Ulul Albab
Penulis: Mahfuzah Mohammed Zabidi
(https://strategiululalbab.blogspot.com)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Bahan bacaan yang dihidangkan ini sangat informatif dan tersusun. Biarpun agak berat untuk dihadamkan apabila membacanya, tetapi saya yakin Puan Mahfuzah sudah membuktikan bahawa ilmu itu ada cara dan strateginya untuk dipelajari.

Mempelajari ilmu bukan cuma perlu berdepan dengan peperiksaan sahaja bahkan lebih dari itu, dengan memaknai penghayatan menuntut ilmu itu sendiri. Secara tidak langsung, Puan Mahfuzah berjaya membantu saya mengenali potensi diri dalam pengurusan masa. Betapa kaitannya sangat rapat antara satu sama lain. 

Menelusuri cara pembelajaran oleh golongan ulul albab, semuanya perlu bermula dari penghayatan dan pengamalan rohani itu sendiri. Zikir merupakan salah satu cara pengukuhan rohani. Apabila kukuh rohani, kita akan faham apa sebenarnya matlamat kita dalam menuntut ilmu.

Kesusahan dalam belajar itu pasti ada, bezanya bagaimana cara menangani permasalahan tersebut. Dengan matlamat menuntut ilmu yang jelas, kesusahan akan mampu dihadapi. Puan Mahfuzah turut menegaskan berkenaan adab-adab dalam menuntut ilmu. Ia bukan sahaja melibatkan diri sendiri tetapi seluruh persekitaran menuntut ilmu yang terlibat. Contohnya guru. 

Nilai bertuhan dalam kehidupan tak perlu diasingkan. Jalani hidup dengan prinsip Ubudiyyah dengan konsep melihat Tuhan dan Tuhan melihat kita. Asyik saya membaca bila tiba ke Bab 4 sambil beristighfar dan memuji Tuhan. 

Terima kasih wahai Puan Mahfuzah di atas pengertian mendalam berkenaan menuntut ilmu. Teruskan berkarya memperbetulkan salah faham tentang prinsip Ubudiyyah.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Rubiatul Addawiyah Zainir
(https://janapendapatansebagaihometutor.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment