Saturday, December 1, 2018

TERJEBAK!


Tak lama kemudian, saya mendapat peluang untuk mengajar seorang pelajar. Para tutor akan diberitahu berkenaan maklumat pelajar dan ibubapa pelajar. Sesi suaikenal pun bermula selepas itu.

Saya memulakan tugas pertama sebagai home tutor pada seorang pelajar perempuan Darjah 4. Manis wajahnya tetapi agak pemalu orangnya.

Pertemuan pertama bersama ibubapa pelajar tersebut meyakinkan saya bahawa pelajar ini seorang pelajar introvert. Beliau mempunyai keyakinan diri bahawa beliau boleh berjaya tetapi atas sikap pendiam yang beliau hadapi, membuatkan ibubapanya mencari alternatif untuk anaknya belajar secara perseorangan dengan guru.

"Entahlah Cikgu, bila balik rumah, tanya faham tak Cikgu ajar apa kat sekolah tadi? Dia kata faham. Tapi bila buat latihan, macam tak faham". 

"Tak mengapa, Puan. Saya akan bantu sewajarnya". Itu tekad saya. 

Saya juga bukanlah seorang pelajar cemerlang pada sesi persekolahan dahulu. Saya fahami perasaan berharap ibubapa pelajar tersebut. Saya juga amat memahami dilema tekanan yang dihadapi oleh pelajar itu kerana saya pernah berada di tempat dia.

Kami berjumpa empat pasang mata dengan misi mahu membantu pelajar tersebut di sebuah perpustakaan awam di Kuantan. Sesi perkenalan pun dimulakan pada sesi PnP yang pertama ini.

Seperti biasa, saya akan menyediakan sebuah buku khas untuk mencatat aktiviti penting sepanjang hari, maka saya aplikasikan ianya ke dalam tugas home tuisyen saya ini. Setiap detik penting akan saya catat di dalam buku khas ini yang bertanggungjawab sebagai penjejak sesi pembelajaran dan pengajaran yang berlaku. 

Malahan, untuk mengambil hati pelajar, makanan kegemaran, warna kegemaran dan hobi mereka juga saya catitkan sebagai panduan dalam memenangi hati. Terkadang, poin-poin seperti ini saya gunakan untuk mengekalkan fokus mereka dalam sesi PnP.

Apabila bertugas bersama anak-anak yang sedang membesar, kita sebagai yang lebih tua perlu memahami karakter pelajar terbabit. Inilah yang menguntungkan apabila belajar secara 1:1. Tugas kami selain mengajar adalah mengenal pasti kebolehan pelajar melalui teori visual, auditori dan kinestatik. Kemudian boleh diaplikasikan teori ini ke dalam sesi PnP. Sambil mengajar, saya turut belajar. Menarik sungguh!

Saya terjebak dengan home tutor dan saya jatuh cinta lagi dengan bidang perguruan!

No comments:

Post a Comment